Cukier kokosowy: właściwości i zastosowanie

Cukier kokosowy z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością wśród zwolenników zdrowego odżywiania. Jakie właściwości i zastosowanie ma ten cukier?

Ile kalorii ma cukier kokosowy?

Można obecnie spotkać się z opinią, że cukier kokosowy jest zdecydowanie mniej kalorycznym zmiennikiem cukru białego, warto jednak wiedzieć, że ich energetyczność jest bardzo zbliżona. Koniecznie trzeba również zaznaczyć, że 100 g cukru kokosowego dostarcza organizmowi 381 kcal, w przypadku cukru rafinowanego jest to 405 kcal. Należy również zaznaczyć, że łyżeczka zarówno jednego, jak drugiego cukru będzie ważyła po 4 gramy, a także zawierała kolejno 15 i 16 kcal. Nie można również zapomnieć, że przy zwyczajnym stosowaniu w kuchni wspomniana różnica w ilości kalorii będzie niezauważalna.

Indeks glikemiczny cukru kokosowego

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że według Instytutu Badawczego Żywności i Żywienia Republiki Filipin  indeks glikemiczny cukru kokosowego wynosi 35, zaliczany jest zatem do produktów z niskim IG. Może być zatem stosowany przez diabetyków. Z kolei inne instytucje, do których należy zaliczyć m.in. Uniwersytet w Sydney także dokonały pomiaru indeksu glikemicznego wspomnianego cukru i podają, że będzie on wynosił 54. Dla porównania IG cukru białego to 68. 

Witaminy i składniki mineralne w cukrze kokosowym

Warto wiedzieć, że informacja według, której omawiany cukier jest bardzo obfity w istotne dla zdrowia pierwiastki nie jest prawdziwa. Należy mieć świadomość, że produkt zawiera co prawda cynk, potas, żelaza czy wapń, jednak są to niewielkie ilości. Ponadto na bazie porównania zawartości składników mineralnych w różnych alternatywach białego cukru można dostrzec, że cukier kokosowy (https://www.bee.pl/cukier-kokosowy_p997596.html) zawiera zdecydowanie więcej pierwiastków w porównaniu do innych słodzików. Koniecznie trzeba zaznaczyć, że dane będą dotyczyły zaledwie 100 g cukru, czyli 25 łyżeczek. Jest to zatem ilość, której praktycznie nikt nie będzie w stanie zużyć w ciągu jednego dnia. Ponadto w celu pokrycia dziennego zapotrzebowania na witaminę C (70 mg) konieczne jest zjedzenie aż 300 gramów cukru kokosowego. Pokazuje to jednoznacznie, że nie można traktować omawianego cukru kokosowego, jako źródła składników mineralnych i witamin w diecie.

Zastosowanie w kuchni

Należy mieć świadomość, że cukier kokosowy charakteryzuje się lekko karmelowym posmakiem. Produkt doskonale zda zatem egzamin jako aromatyczny dodatek do różnego rodzaju deserów czy kawy. Może być także zastosowany nie tylko i wyłącznie na ciepło, ale również na zimno. Sprawdzi się również jako składnik do ciasteczek, ciastek, koktajli, drinków czy słodkich sosów. Ponadto w wypiekach stosuje się taką samą ilość cukru kokosowego, co białego, gdyż charakteryzują się tak samo wysokim poziomem słodkości. Nie można zapomnieć, że cukier kokosowy doskonale będzie pasował do dań słodko-kwaśnych czy pikantnych.

Food obraz autorstwa azerbaijan_stockers - www.freepik.com